About Me

My photo
My academic interests are exegesis of the Qur'an and its historical development, and the mystical theories of Sufis(Mystics) in the early Islam, and re-examination of the concept "mysticism" in Religious Studies. 現在の学術的関心は、クルアーン解釈とその思想的展開、初期イスラームにおけるスーフィー(神秘家)たちの神秘的理論、さらに宗教学における「神秘主義」概念の再考です。

Tuesday, March 12, 2013

東日本大震災 追悼式典

昨日は、エジプトの日本大使館で行なわれた震災の追悼式典(?)に参加してきました。授業が終わってすぐにバスに飛び乗って、少し遅れましたが参加することができました。
日本大使、前駐日エジプト大使も参加し、大勢のエジプト人と若干の日本人(数名)が参加しておりました。内容はドキュメンタリー上映、黙祷、日本大使、前駐日エジプト大使の挨拶、エジプト人の学生による体験談やカイロ大学学生の寄せ書き贈呈と続きました。ちょっとグダグダした感があったのですが、JICAの所長さんのプレゼンのお陰で、震災復興という面に焦点が当てられたので敷自体の内容がグッと締まったと思います。最後に、日本人によるピアノ演奏、エジプト人学生による歌の披露で式は終わりました。
惜しむらくは、挨拶からしばらくして、エジプト大使、前駐日大使がサッサと退席したことでしょうか。政府のお忙しい方は若干イベント的な様相を呈した式典には、2時間も付き合っていられないということなのかと思うと残念に思いました。さらに、日本人が圧倒的に少なかったのも少し寂しい気がしました。








Yesterday, I joined in the memorial ceremony (?) of the second anniversary of the eastern earthquake and tsunami in Japan. I took the bus just after the class finished, so I could participate in it though I was late for a while.
Present Japanese ambassador and former Egyptian ambassador to Japan also attended, and many Egyptians and some Japanese (five or so). The content is documentary movie, moment of silence, and salute of the Japanese ambassador and Egyptian one, following presentation of the earthquake experience by Egyptian student and present of group writing from students of Cairo University. In that time, there was somehow boring progress, but presentation by chief in JICA made the ceremony more serious because of his focus on the way of revival in the affected places. In final, it finished with piano performance by Japanese and songs by some Egyptians.
The point I felt sad is that both ambassadors left the ceremony some minutes later after they gave speech. The busy bureaucrat may have spent two hours for ceremony that was like somehow performance event. Furthermore, I am a little bit disappointed that there were a few Japanese participants.

ハーバード大学滞在報告/Report of Staying at Harvard University (Aug 2016 - Jan 2017)

年度末となりました。久しぶりの更新となりましたが、昨年8月末から1月初旬までアメリカへ再び渡航し、今年の2月はトルコに滞在しておりました。何だか少し遠い昔のことのように感じますが、滞在報告を記しておきます。 私が滞在していたのは、ハーバード大学神学大学院に併設されている世界...