About Me

My photo
My academic interests are exegesis of the Qur'an and its historical development, and the mystical theories of Sufis(Mystics) in the early Islam, and re-examination of the concept "mysticism" in Religious Studies. 現在の学術的関心は、クルアーン解釈とその思想的展開、初期イスラームにおけるスーフィー(神秘家)たちの神秘的理論、さらに宗教学における「神秘主義」概念の再考です。

Friday, April 13, 2012

Evolution of Islam in Japan (Professional Learning Circle)

先週の日曜日、IIUMの主に院生を主要メンバーとするProfessional Learning Circleという研究会で、日本のイスラーム史の概説について発表してきました。個人的にも非常に興味のある内容だったので、良い機会を得たと思い、発表させていただくことにしました。彼らも、日本や日本のイスラームの容共について大変興味があるので、熱心に耳を傾けてくれたように思います。

The last Sunday, I had a presentation about the history of Islam in Japan in the Professional Learning Circle, that is a studying seminar organized by graduate students of IIUM. I have been interested in the history of Islam in Japan since I started to study Islam, so I had an wonderful opportunity to research the topic and present it. The audience listened to my presentation carefully because they also have an academic interest about Japan itself and Islam in Japan.

最初に提出した発表タイトルは、単に「日本イスラーム史」だったのですが、代表を務めている友人が「日本におけるイスラームの展開」というタイトルに変えてくれました。原語は"evelution"だったので、何となくダーウィンの進化論をイメージしてしまったので、ちょっと大丈夫と電話で連絡して確認してみましたが、注目を引くためにもこれくらいがいいという彼の提案だったので任せることにしました。取り上げた内容は、以下のような形になります。

The title was just "The History of Islam in Japan," when I submitted to my friend. However, my friend who is a director of this circle changed it to "The Evolution of Islam in Japan" for me. In fact, the term evolution made me imagine Dawin's one, so I called him and asked him about it. According to his suggestion, the title is better because that would be more attractive to others. The content I explained is following:



The Evolution of Islam In Japan
Introduction
Where is Japan Located?
Japanese Map   
General Information of Japan
Religions in Japan
Japanese History
Shintoism
Buddhism
Syncretism between Shintoism and Buddhism
“Good” Relationship in Both Religions
Appearance of “New Religion”
Statistics of Religious Mind in Japanese
Negative Image to Religion: Why Don’t They Believe?
Curious? Main Characteristics
Discussion

How Unfamiliar is Islam for Japanese
Dawn of Islam in Japan
Establishment of Muslim Society 
Tokyo Masjid
Politics of the Japanese Government: “Pan-Asianism”
From “Pan-Asianism” to “Greater East Asia Co-Property Sphere”
The End of WWII and Restart of Islamanization
Re-establishment of Muslim Society
Japanese Translation of the Qur’an
Tokyo Masjid
Development of the Muslim Society
9.11 (2001) and Understanding Islam
・Increase of Masjid
・Conclusion

内容として、日本人の聴衆がいたならばそれほど目新しくはなかったかもしれません。ただ、日本について、ほとんど知らないということを想定し、簡略な構成を組むことにしました。大枠については、ある程度は理解してもらえたのではないかと思います。私の専門が宗教学ということもあり、日本人の宗教意識調査などを使用しながら、日本人の宗教観の特徴を描き出し、そのうえでイスラームと日本との関わりを論じました。質問は、私の予想を裏切って、前半の「新宗教」にかなり偏りました(個人的信条から、「新宗教」と形容することが好きでないのですが、学術用語としては定着していますので用いることにしました)。恐らく、幕末に登場した「新宗教」の一神教的性格に関心を抱いたのだと思います。パワーポイントを初めて使用したということもありますが、準備段階で色々と勉強することができ、実りある発表となりました。

Concerning the content, that would have not so imaginative if there had been Japanese audience. I supposed the audience does not know Japan well, then constructed a simple structure. I think they could understand the framework easily. Furthermore, my academic field is Religious Studies, so I described the characteristics of religious view for Japanese by using the statistics, and argued the relationship between Islam and Japan. After that, the audience asked me questions about "new religion" (I do not prefer calling "new religion" because of my belief, but I use the term here because that is well-known in the academic field) in the first part though I did not imagine it. Maybe, they felt intriguing its monotheistic characteristics that happened in the end of pre-modern era. I used Microsoft Power Point for the first time. Though the preparation, I could learn Islam a lot and have a interesting presentation.


ハーバード大学滞在報告/Report of Staying at Harvard University (Aug 2016 - Jan 2017)

年度末となりました。久しぶりの更新となりましたが、昨年8月末から1月初旬までアメリカへ再び渡航し、今年の2月はトルコに滞在しておりました。何だか少し遠い昔のことのように感じますが、滞在報告を記しておきます。 私が滞在していたのは、ハーバード大学神学大学院に併設されている世界...